
Jak powstają kursy u bukmachera?
Zastanawialiście się kiedyś, jak bukmacherzy ustalają kursy na wydarzenia sportowe? Jakie czynniki wpływają na to, że dany zakład ma określoną wartość? Czy w dzisiejszych czasach analitycy są jeszcze niezbędni? I skąd bukmacherzy mogą wiedzieć o potencjalnych ustawionych meczach? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania oraz wyjaśnimy jak powstają kursy bukmacherskie.
W jaki sposób bukmacherzy ustalają kursy?
Ustalanie kursów jest skomplikowanym procesem. Dziś bukmacherzy rzadko ustalają kursy od podstaw. Większość firm korzysta z usług dostawców kursów, takich jak Sportradar (właściciel BetRadar), którzy odpowiadają za wystawienie ofert przedmeczowych i live. Chociaż firmy bukmacherskie zatrudniają swoich analityków, to ich rola jest bardziej ograniczona do niszowych zakładów i bardziej specjalistycznych zdarzeń.
Mało jest sytuacji, szczególnie w mniejszych firmach, że bukmacherzy wystawiają autorską ofertę.
Kursy na tradycyjne zakłady, typu zwycięstwo jakiejś drużyny są już odgórnie ustalane i bukmacher dodaje do tego tylko swoją marżę.
Należy jednak pamiętać, że kursy nie są stałe. Firmy bukmacherskie oraz dostawcy kursów regularnie monitorują rynek i zachowania graczy. Gdy zauważą, że na określoną drużynę lub wydarzenie zaczyna obstawiać wielu graczy, kurs na to zdarzenie może zostać obniżony. Jest to działanie mające na celu zmniejszenie ryzyka dla bukmachera, by nie poniósł on zbyt dużych strat w przypadku, gdyby zdarzenie rzeczywiście miało miejsce.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku podejrzeń o ustawienie meczów. Jeśli dostawcy kursów dostaną sygnały o możliwych nieuczciwych działaniach, mogą podjąć decyzję o szybkiej korekcie kursów lub ich wycofaniu.
Czym zajmują się analitycy u bukmachera?
Chociaż dostawcy kursów opierają się głównie na danych, firmy bukmacherskie zatrudniają także swoich analityków. Ich zadaniem jest przede wszystkim ustalanie kursów na zakłady specjalne, które nie są tak łatwe do przewidzenia i mogą dotyczyć takich kwestii jak wyniki rozrywki telewizyjnej np. kto wygra najnowszą edycję „Tańca z Gwiazdami”, ile będzie kosztował Burger Drwala w tym roku, czy bardziej nietypowych wydarzeń w niszowych dyscyplinach sportowych. W takich przypadkach analitycy wykorzystują swoją wiedzę oraz doświadczenie, aby wycenić kursy, które mogą przyciągnąć graczy szukających niestandardowych zakładów.
Analitycy także są odpowiedzialni za ustalenie limitów zakładów na dane zdarzenie i korektę kursów w newralgicznych sytuacjach.
Czasami zdarza się tak, że bukmacherzy chcą wyprzedzić konkurencję i wystawiają kursy zanim dostawca zaproponuje swoje kursy. Wymaga to oczywiście doświadczonych ludzi w zespole.
Jak powstają kursy?
Powstanie kursu to proces dynamiczny, który zależy od kilku czynników. Wyobraźmy sobie garnek, w którym chcemy ugotować nasze danie, czyli w tym przypadku wysokość kursu. Kluczową rolę odgrywają w tym wszystkim dane statystyczne, jak np. forma drużyn, wyniki poprzednich spotkań, analiza indywidualnych statystyk graczy, a także bardziej zaawansowane wskaźniki, takie jak Expected Goals (xG) w piłce nożnej. To dzięki tym danym dostawcy kursów są w stanie precyzyjnie określić szanse na wynik danej rywalizacji.
Biorąc pod uwagę wspomniane xG, ważne jest, aby nie sugerować się jedynie prostymi statystykami, jak liczba bramek czy celnych strzałów. Czasami drużyna, która stwarza wiele sytuacji, ale nie potrafi ich wykorzystać, może być faworytem do wygranej w kolejnej rywalizacji, mimo że jej wyniki w poprzednich meczach tego nie odzwierciedlają. Przykładem może być drużyna, która ma wysokie xG, ale pechowo nie zdobywa bramek. Kurs na ich wygraną w następnym meczu może być niższy, niż na drużynę, która nie tworzy zbyt wielu okazji, ale zdobywa punkty.
Czy bukmacherzy obserwują konkurencje?
Firmy bukmacherskie nie działają w próżni. Oczywiście, głównym celem bukmacherów jest ustalanie kursów, które najlepiej odwzorowują prawdopodobieństwo danego zdarzenia. Często jednak bukmacherzy monitorują kursy swoich konkurentów i wprowadzają korekty, aby być konkurencyjnymi. Zmiana kursu może nastąpić, gdy jedna firma zauważy, że jej oferta jest mniej atrakcyjna niż oferta konkurencji, co z kolei może przyciągnąć graczy do innej firmy.
Ostatecznym celem każdego bukmachera jest oferowanie kursów, które najlepiej odzwierciedlają prawdopodobieństwo zdarzenia, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka i zapewnieniu sobie zysku.
Ustalanie kursów bukmacherskich to skomplikowany proces oparty na zaawansowanej analizie danych, matematyce oraz doświadczeniu specjalistów. Choć dostawcy kursów odgrywają kluczową rolę w wystawianiu oferty, firmy bukmacherskie korzystają także z doświadczeń swoich analityków, którzy dostosowują kursy do bardziej nietypowych wydarzeń.